Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 24 november 2017

Vecka 47

Vi arbetar med talens positioner och talens värde för att bli säkra på det. Den kunskapen behöver vi för att kunna använda oss av t.ex olika algoritmer. Här "leker" vi bank och växlar pengar. Vi har två världar. I den ena världen har de mynt och sedlar. I den andra träpengar i form av små entalskuber, tiostavar, hundraplattor och tusenkuber. Här ser ni kassavalvet.


De sätter in pengar men banken måste sortera upp pengarna och växla dem så de hamnar i rätt fack. Dvs i ental, tiotal, hundratal och tusental.




 


På bilden har de arbetat med inspiration av Miro. De slår en tärning och får då olika former som de skapar dessa fina figurer av. De har färglagt med pastellkritor. Riktigt fint blev det.


Vi arbetar med kamratrespons. När de har skrivit färdigt ett kapitel i "Den magiska dörren" så byter de text med en kamrat. De hjälper varandra att förbättra texterna. Man blir lätt hemmablind på sin egen text men en kamrat kan upptäcka om man har missat en punkt, ett stavfel eller om något verkar obegripligt.

Denna vecka pratade vi vidare om vattnets kretslopp.


Vi repeterade förloppet och tränade på expertorden avdunsta, kondensera och nederbörd.


Vi skapade ett minikretslopp. Det blev väldigt tydligt med varmt vatten, is och en sluten burk. De såg också att vattenångan var klar liksom nederbörden. Det är för att färgen behöver högre temperatur för att förångas.


Vi gick vidare i våra experiment och testade blandningar och lösningar och sen hur de kan separeras igen och hur vatten renas.

De fick testa olika ämnen som skulle röras ned i ett glas kallt vatten och ett glas varmt vatten.

 socker
 olja
 salt
 kaffe
 te
 ketchup

 Av detta experiment lärde de sig att det löser sig snabbare i varmt vatten. Vissa ämnen försvinner helt, dvs det blir en lösning. De går inte att separera igen. De ämnen som inte löser sig är blandning. De går att separera igen.


Vi gick vidare med att ta reda på vad som händer med smutsigt vatten, t.ex vad händer med det vi spolar ut ur toaletten. Här läser Thomas en saga om en vattendroppes resa genom Källbyverket.


De dokumenterade hela reningsprocessen.


Vi fixade till vårt eget reningsverk. Det får stå några dagar innan vi kan se hur rent vatten samlas i burken i mitten. Detta är naturens eget reningsverk som tyvärr inte räcker till i dagens läge.


När vi skulle avsluta dagen var de väldigt noga med att vi inte hällde ut olja, te eller kaffe i vasken så de rengjorde blandningarna genom kaffefilter.



Vi satte två glas med lösningar i fönstret för att se om saltet och sockret blir synligt igen när vattnet har avdunstat.

Det är mycket att lära sig om vatten, många begrepp och många förklaringar. För att kunskapen ska sätta sig ännu bättre gjorde vi en övning som heter "fråga-fråga-byt". De har var sin fråga om vatten. Svaret står på baksidan av lappen. De går runt i rummet. Vid en signal stannar de och hälsar på närmsta kamrat och ställer sin fråga till varandra. De svarar och kan de inte svaret läser de det på baksidan. Sen byter de fråga och går vidare för att träffa en ny kamrat att fråga. Nu kan de svaret på den fråga de har med sig. På detta sätt befäster de kunskapen på ett annat sätt. Det är viktigt att vi använder olika sätt att befästa kunskapen på.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar